Wednesday, December 16, 2009

Partograph Daie_Progression of dakwah

Bismilahirahmanirahim...

Ya ALLAH, dah pukul berape nie? Dalam kelesuan sy bangkit dr tidur dan untuk melihat jam loceng sy. Alhamdulillah, sy tidak lambat utk halaqah cinta dengan cermin2 ajaib sy...

Sudah menjadi rutin sebagai pelajar perubatan, hospital menjadi rumah keduanya.Lebih- lebih lg bg sy yg baru memasuki clinical year, sedikit terasa payah apabila pulang ke hostel dalam keadaan lelah.

Maafkan sy, ya cermin2 ajaibku, tidak mampu menghadiri halaqah cinta krn internet yang semakin slow~ sedih nyer~ hampir 2 jam, namun tiada perubahan, . Namun sedikit sebanyak sy membaca butir2 perkongsian kalian, yang sempat masuk ke dalam skype sy tatkala line laju sedikit. Menarik tajuknya. Tahniah kepada kalian. erm...sy ingin butiran lanjut tentang buku yg kalian bincangkan. Sukar mendapat buku sebegitu di Sibu kerana sepanjang saya di sini hanya 2 kedai buku yang sempat sy jelajahi.

Jam dah menunjukkan pukul 12, opss...i haven't finish editing my partograph.
Sejam selepas itu alhamdulilah siap...datang idea di dalam minda...

"Partograph Daie"

Bagi yang terlibat dengan perbidanan (obstetrics), sama ada doktor, nurse atau student perubatan, partograph di definasikan sebagai " diagrammatic representation of the progress of labour".

Bahagian yg plg signifikan dlm dakwah adalah "progression of labour"~ boleh diumpamakan permualaan seseorg merelakan dirinya dalam bidang dakwah. Faktor2nya:
  • Hidayah ALLAH
  • Ajakan sahabat
  • Sekadar mencari nama dalam organisasi...erm..husnudzon

Ada 5 jenis parto. yg abnormal :

  1. False labour= diibaratkan daie yg berdakwah tetapi jiwa nya tidak rela atau masih takut
  2. Prolonged latent phase = diibaratkan daie yang yg rela tetapi terkubur usaha dakwahnya
  3. Primary dysfunctional labour = diibaratkan daie yang lambat tindakan & penglibatan dalam aktiviti dakwah sejak dari awal lagi
  4. secondary arrest (selalunya kene buat Caesarean section nie) = diibaratkan daie yg bagus momentumnya pd awal penglibatannya dalam dakwah, tetapi tiba2 terhenti tatkala hampir ke kemuncak...so kena di bedah sebab2nya
  5. evidence of fetal distress = diibaratkan daie yang memang nazak dalam penglibatan dakwah
Entah terasa diri di dalam "prolonged latent phase" dlam aktiviti dakwah. ya mungkin kerana jarak, tetapi bukan alasan kukuh sedangkan saudara2 di perantauan pun mampu berdakwah dalam suasana manusia yg betul2 gilakan dunia.

Ataupun in secondary arrest. Ya cermin2 ajaib ku, bantulah sy dlm melajukan momentum dalam dakwah di jalan ALLAH.





0 comments:

Blogger template 'Purple Mania' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP