Monday, May 17, 2010

Proaktif Vs Reaktif...Di mana kita?

Seperti kebiasaan setiap pagi, setiap kali saya memandu, saya pasti ditemani dengan suara-suara dj ikim.fm . Satu slot kegemaran saya adalah slot selama 10 minit iaitu "motivasi pagi".

Pagi semalam kisah motivasi yang disampaikan oleh ustaz Zambri amat luas biasa masuk ke jiwa saya.

Kisah tentang Proaktif... Proaktifkah kita dalam kehidupan untuk mencapai keredhaan ALLAH?

Kisahnya lebih kurang berbunyi begini:
Italic
Laparospic technology atau teknology berkamera yang digunakan dalam pembedahan adalah teknologi yang agak canggih didalam bidang perubatan. Mana tidaknya hanya dengan beberapa lubang yang agak kecil, laparospic surgery dapat dijalankan dan pesakit tidak perlu tiggal lama di hospital dan luka pun cepat sembuh...

Di sebalik teknologi ini, pasti ada inventor nya... dan inventor kepada teknologi ini adalah seorang doktor dari California.

Nak di jadikan al-kisah, ada reporter yang ingin menemu ramah doktor ini... Sebelum menemu ramah, mestilah kita kena kaji sedikit latar belakang orang yang kita ingin temu ramah itu ,kan. Jadi ini yang dilakukan reporter, menyelidik latar belakang si doktor yang cipta laparoscopic technology itu tadi.

Setelah dikaji barulah si reporter tahu yang sebenarnya si doktor ini datang dari keluarga yang bermasalah, yang berpecah belah. Jadi si reporter tu pun berjumpa dengan si doktor. Antara soalan yang ditanyanya:

Reporter: Kenapa doktor boleh berjaya walaupun doktor datang dari keluarga yang bermasalah, yang ibubapa doktor selalu memukul doktor?

Doktor : Apa nak buat mak bapak saya memang macam tu... (redha je..)

***
Reporter : Doktor ada adik-beradik selain doktor ?

Doktor : Ada, saya ada seorang adik.

Reporter: (dengan nada teruja) Pasti adik doktor jugak seorang yang berjaya seperti doktor.

Doktor : Adik saya seorang banduan. Ada di penjara California ni. Kalau anda mahu, saya beleh memberi no telefonnya kepada anda.

Reporter : (seolah-olah tidak percaya)

***
Oleh kerana perasaan yang ingin tahu, si reporter pun menelefon adik si doktor dan menziarahnya di penjara...dan antara soalan-soalannya:

Reporter : Kenapa ada menjadi banduan sedangkan abang anda boleh berjaya walaupun hidup dalm keluarga yang ibubapa selalu mendera anda adik- beradik.

Banduan : Apa nak buat mak bapak saya memang macam tu... (aik..sama pulak jawapan dia dengan abang dia)
***
Jadi, ustaz Zambri pun mengulas jawapan kedua-dua adik beradik itu.

Jawapan yang sama tetapi tidak serupa.

Doktor : Apa nak buat mak bapak saya memang macam tu...kalau dia orang pukul, saya sapu minyak gamat, tetapi sayanak belajar betul-betul untuk ubah hidup saya.

Ini yang kita sebut PROAKTIF...

Banduan : Apa nak buat mak bapak saya memang macam tu...sebab tu saya jadi macam nie. saya tidak tahan dengan dia orang.

Ini yang kita sebut REAKTIF...

***
Jadi kita ingin berada di tahap mana? proaktif atau reaktif.

Adakah kehidupan kita proaktif atau reaktif?

Sesungguhnya ALLAH telah berfirman:


Ar-Ra’ad: ayat 11.

“. ..Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan[768] yang ada pada diri mereka sendiri. dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, Maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia.”

[768] Tuhan tidak akan mengubah keadaan mereka, selama mereka tidak mengubah sebab-sebab kemunduran mereka.


p/s: Ustaz Zambri bagi motivasi dengan nada yang ceria dan lawak jugak. saya mintak maaf kalau perkongsian ini tidak selengkap semasa Ustaz Zambri bagi motivasi.

0 comments:

Blogger template 'Purple Mania' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP