Sunday, October 31, 2010

Jangan Mencaci Pendosa...Bencilah dosanya bukan pelakunya



Bismillahirahmanirrahim...

SUBHANALLAH, WAL HAMDULILLAH , ALLAHU AKBAR...


Alhamdulillah, diberi kesempatan lagi oleh Ya Khaliq untuk mencoret sesuatu di kanvas cinta ini. Janji saya kepada diri sendiri untuk meluangkan waktu menulis selepas habis exam, dipermudahkan ALLAH =)

***
Masjid wan Alwi , Tabuan Jaya


Syukur, akhirnya dipermudahkan oleh ALLAH, untuk menjejak kembali ke Masjid Wan Alwi (atau kami mengelarnya, Masjid Kotak kerana bentuknya yang segi empat tepat dan berbeda dari masjid lain) yang bertempat di Tabuan Jaya. Dan kali ini bersama-sama sahabat-sahabat dan adik- adik baru medik UNIMAS untuk menghadiri kembali kuliah fiqh yang disampaikan oleh al-Fadhil Ustaz Syed Izzudin. Saya menulis "menghadiri kembali" kerana selalu juga ketinggalan silibus kuliah fiqh kerana kehidupan pelajar medik yang nomad- berpindah randah.

Teringat waktu sebelum adik-adik medik batch 2010/2011 belum lagi memasuki UNIMAS, saat itu benar- benar susah untuk menghadiri majlis ilmu di luar kampus. Sehingga perlu untuk membuat dua trip semata-mata untuk semua boleh mendengar masjis ilmu seperti itu. Alhamdulillah, agak terkejut dan gembira bila saya melihat 4 buah kereta yang tersedia untuk membawa sahabat-sahabat ke sini pagi tadi.

InsyaALLAH, Sedikit perkongsiaan yang sangat menyentuh hati saya, untuk renungan kita bersama...nasihat dari ustaz yang menyampaikan kuliah fiqh pagi tadi... Moga sama-sama kita menjernihkan hati kita.
Jangan terlalu mencaci pelaku dosa, kerana kita tidak tahu pengakhiran hidup kita dan dia..mungkin di hujung hidupnya dia lebih baik dari
kita dan mendapat husnul khatimah...Husnudzon...


Bergetar rasanya mendengar nasihat ini. Berapa ramai diantara kita lantang mencaci pelaku dosa, ada sanggup mengkafirkan mereka. Saya sangat tidak setuju bila ada yang mengatakan ramai sekarang melayu tidak Islam semata-mata kerana mereka pelaku dosa besar, mereka si penzina, mereka si pembuang anak, mereka si kaki dadah dan sebagainya. Di sini saya selitkan salah satu pengertian Islam ( sumber nie boleh didapati dari beberapa buah blog yang boleh depercayai):


Islam dengan makna menyerah diri secara zahir sahaja sekalipun dengan tidak ada iman di dalam hati. Islam yang seperti ini tidak memberi apa-apa faedah kepada penganutnya.

Firman Allah swt: “orang Arab Badwi berkata: “Kami telah beriman”. Katakanlah kepada mereka: “Kamu belum beriman”, tetapi katakanlah: “Kami telah Islam, kerana iman itu belum masuk ke dalam hati-hati kamu”. (Surah Al Hujurat: ayat 14)

Bencilah dosa ,namun jangan benci pelakunya. Jangan mudah mengkafirkan saudara kita selagi belum jelas dia telah murtad.

Tidaklah lurus iman seorang hamba sehingga lurus hatinya, dan tidak akan lurus hatinya sehingga lurus lidahnya.


3 banduan Hukum gantung
Ini adalah kisah benar yang diceritakan oleh warden penjara Kuching kepada Ustaz Syed Izzudin.

Di penjara Kuching, ada 3 orang banduan yang bakal dihukum gantung dalam minggu sekian. Dan seperti yang kita tahu, sememangnya hanya jenayah besar yang layak ke tali gantung. Rasanya tiada di kalangan kita didoktrin untuk belas kasihan dengan penjenayah sebegini.

3 orang banduan itu terdiri daripada seorang Iban (bukan Islam), Melayu( Islam) dan Cina (bukan Islam).

HARI PERTAMA:
Banduan yang berbangsa Iban (bukan Islam) itu menjalani hukuman gantung.Usai digantung, mayatnya hanya dihumban ke tepi oleh tukan gantung. Tiada keluarga yang menuntut. Ngeri..Ini disaksikan oleh banduan yang Melayu dan Cina yang bakal menjalani hukuman gantung pada hari berikutnya.

HARI KEDUA:
Sampai giliran banduan yang berbangsa Melayu. Sebelum pengantungan, dia diberi masa untuk pembersihan diri, solat taubat, doa ,istigfar...dan mengucap syahadah sebelum digantung. Jenazahnya diurus dengan baik. Banduan yang berbangsa Cina tadi turut menyaksikan.

HARI KETIGA:
Giliran yang berbangsa Cina. Setelah menyaksikan keadaan dua rakannya sebelum ini, dia jadi takut. Dia mahu mayatnya dilayan seperti mana banduan berbangsa Melayu beragama Islam itu tadi. Jadi sebelum digantung, dia meminta untuk melakukan perkara seperti banduan kedua tadi. Dia mengucap syahadah. SubhanaALLAh, Maha Suci ALLAH, dia mati di tali gantung dengan keadaan yang bersih dari dosa. Tanda-tanda husnul khatimah adalah orang yang sebelum mati sempat menyebut kalimah 'la IlahaillALLAH..' di akhir kalam kehidupannya.

Renungkanlah..Kita tidak dijadikan untuk menghukum, tetapi menyampaikan kebenaran... Jika perlu menghukum , menghukumlah dengan undang-undang yang telah disyariatkan oleh ALLAH...Cubalah bimbing hati si pendosa ini ke jalan hidayah, sebelum kamu cuba untuk mencacinya...Dan sesungguhnya pintu Taubat itu terbuka luas kepada hamba-hamba ALLAH...

ALLAHU'ALAM...





23 Zulkaedah 1431H/ 31 october 2010
Alhamdulillah selesai pada 11.54 malam



@>----------------------------------------------Untaian mawar buat sahabat
Jangan terlalu mencaci pelaku dosa, bencilah dosanya, bukan pelakunya... husnudzon...kerana kita tidak tahu pengakhiran yang mana telah ditetapkan ALLAH untuk kita dan dia..mungkin pengakhiran hidupnya lebih bersih kerana sempat bertaubat..Ya ALLAH, jadikan kami hambamu yang sentiasa bertaubat..ameen..



Monday, October 25, 2010

Saat ini aku menitip pesan...


Bismillahirahmanirahim...

Saat ini aku menitip pesan,
di kala hatiku ini di landa resah,
teringat janjiku pada Tuhan,
akanku wakafkan hidupku di jalan kebenaran..

Bukan aku tidak impikan Baitul Jannah di dunia,
tetapi aku lebih impikan tersingkap hijab dengan Ar-Rahman,
Jika jiwa ku sekental Rabiatul Adawiyah,
yang ku impikan hanya cinta dan rinduku mendalam pada Tuhan,
Tangisan ku di sejadah solat, di dada malam,
menjadi peneman hidupku hingga akhir kalam.

Namun kerana cinta kasih ku pada Rasulullah, maka perluku buktikan,
aku menerimamu kerana sunnah,
yakin akan aqidah,
bukan kerana sekadar mengisi jiwa yang gundah,
kerana CINTA teratasku adalah ALLAH.


Aku mohon jagailah hatimu,
dan aku jua berusaha menjaga hatiku,
kerana aku tidak ingin sekelumit maksiat, menolak berkat,
kerana aku hanyalah hamba yang lemah,
dan aku jua tahu engkau punya kekurangan,
yang ku cari, yang bisa saling melengkapi, membimbing tanganku menuju Tuhan...




18 Zulkaedah 1431H/ 26 october 2010
Alhamdulillah selesai pada 10.17 pagi


@>----------------------------------------------Untaian mawar buat sahabat



Buat diri dan teman-teman. Mohon jangan disalah-erti =) Hatiku masih, tetap milik Tuhan.

Sehebat mana sekalipun seorang pejuang di mata manusia, tetapi jika dia tidak mampu untuk bermujahadah dlam urusan nafsunya, dia adalah pejuang yang sakit. Sakit itu perlu ubat sebelum menjadi barah... Hati-hati menjaga hati...


Monday, October 11, 2010

Agar kita tidak tercicir dari jalan ALLAH, apa yang perlu kita lakukan...

Bismillahirahmanirrahim...

SUBHANALLAH, WAL HAMDULILLAH , ALLAHU AKBAR...

Syukur kepada Dzat yang Maha Tinggi kerana kita masih diberi kesempatan untuk bernafas untuk kita mengenal erti hidup sebagai hamba.

Keinginan menulis di kanvas cinta ini selalu datang, namun tidak tepat pada waktunya. Tatkala idea itu meletus, namun laharnya tetap jua tertahan akibat batasan waktu yang tidak mengizinkan saya untuk menulis.

Lapang sebelum sempit
Mungkin saat lapang itu, saya tidak cuba mengerah akal untuk mencari idea menulis. Seperti mana dalam satu hadis Rasulullah saw ada mengatakan bahawa manusia selalu tertipu dengan masa sihat dan masa lapang. Masih teringat perbualan dengan seorang sahabat suatu ketika dahulu:
" Aisyah, teruskan menulis. Ini medium untuk kita sebagai daie untuk
menyampaikan sesuatu"


Saya hanya mampu tersenyum. Saya bukan penulis yang hebat. Bisa memberi nasihat sehebat sarjana agama. Bisa menulis kisah hidup yang jadi penguat jiwa...Saya hanyalah Aisyah. Yang menulis seadanya. Yang masih lemah, dan perlu terus mencari ilmu penguat jiwa.

Terasa momentum untuk menyampaikan sesuatu di dalam kanvas cinta ini tidak akan bertambah kelajuan sekalipun pedal minyaknya keras ditekan, kerana yang perlu mengerakkan sebuah kenderaan adalah bahan bakar, dan bahan bakar yang amat saya perlukan adalah tarbiyah. InsyaALLAH moga perkongsiaan sedikit dari saya mampu menjadi penguat jiwa...

***
Walaupun setelah penat berpusing mencari kawasan yang sepatutnya dituju, ALLAH masih lagi mempermudahkan jalan buat kami. Hujan yang menbasahi bumi~NYA, menjadi rahmat yang tidak terhingga buat makhluk~NYA. Hujan itu jua masih lagi membenarkan kami meredahnya untuk melaksanakan matlamat- berkumpul semata-mata demi~MU, Ya ALLAH... insyaALLAH.

Berkumpul bersama mawar-mawar kesayangan dan naqibah yang dicintai adalah sesuatu pertemuaan yang sangat indah bagi saya. Keindahan yang luar biasa. Usrah pertama setelah saya kembali dari Sibu. Sedikit perkongsian dalam usrah kami, moga yang sedikit itu tetap membuahkan hikmah yang besar.


Agar kita tidak tercicir dari jalan ALLAH, apa yang kita perlu lakukan...

Pelihara niat
Niat perlu dijaga. Dan teman yang benar-benar sejati untuk niat itu adalah ikhlas , semata-mata kerana ALLAH.

Bab solat adalah perkara yang sangat perlu dititik beratkan. Malu rasanya kerana saya juga hambanya yang kerap lalai. Namun peringatan itu penting, untuk sama-sama memperbaiki diri. Kekurangan itu bukan untuk terus dikesali tanpa berbuat apa-apa, belajarlah untuk memperbaiki =)

Ramai yang bersolat, namun tidak semua benar-benar bersolat. Saya ambil kehidupan sebagai seorang pelajar. Kita lebih senang untuk datang ke kelas awal tetapi kenapa tidak menunaikan janji kepada ALLAH diawal waktunya. Adakah takut kita kepada pensyarah dan malu kepada kawan-kawan itu lebih terkesan kepada kita berbanding kepada takut dan malu kepada ALLAH...Ya ALLAH, ampuni kelalaian kami.
Katakanlah:
Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk ALLAH, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan semesta alam. (Surah Al-An'am: 162)

Amalan yang dikerjakan secara ikhlas beramal ini KOSONG daripada niat mengharapkan sesuatu pulangan atau balasan manfaat, sama ada di dunia maupun di akhirat.
Imam al-Ghazali mengatakan : “Ikhlas beramal itu semata-mata menjadikan amalan itu sebagai wahana untuk bertaqarrub dengan
ALLAH Taala dan tidak menuntut sesuatu yang lain. Manakala ikhlas menuntut pahala itu lebih mengharapkan amalan diterima oleh ALLAH di samping mengingini ganjaran pahalanya."


Koreksi diri kita kita kembali, adakah kita benar-benar layak dipanggil daie? Mintalah Ikhlas itu dari ALLAH, dan berusahalah mendidik hati belajar untuk ikhlas...Kerana ikhlas itu ibarat semut hitam, di atas batu hitam di malam yang kelam..Tiada yang terlihat akannya kecuali ALLAH.

Naqibah juga menceritakan tentang seorang hamba ALLAH, yang disuruh memakai jubah. Berbulan-bulan masa diambilnya untuk istikharah semata-mata untuk mendapat petunjuk perlu atau tidak memakai jubah. Alhamdulillah, akhirnya dia menemui yang berjubah itu adalah sunnah, makanya bila hatinya mantap dengan niat kerana ALLAH dan seiringan sunnah, barulah dia menggunakan jubah.

Cerita diatas mungkin tampak biasa. Hanya jubah. Namun, hati saya terasa terpukul, tatkala saya menggunakan jubah , adakah niat saya sesuci itu?...Jujur, tidak pernah terfikir. Kita mungkin nampak sopan dengan berjubah, namun sesopan mana niat kita menggunakan jubah? Perkara kecil yang selalu kita lupakan bisa memberi impak besar kepada hati.


Jangan membazir masa
Masa itu juga makhluk ALLAH dan tidak selayaknya kita menjadi hamba kepada masa. Seorang yang mengaku daie, masa adalah perkara yang sangat penting kerana urusan perjuangan itu lebih banyak dari masa yang kita miliki.
Berkerjalah untuk urusan duniamu, tetapi berkerjalah jua untuk urusan akhiratmu.

Makanya, belajarlah formula ini, 2 in 1

Contohnya, seorang doktor, sememangnya kerja doktor itu merawat pesakit dan dalam masa yang sama dia menerima gaji dari perkerjaannya--> urusan dunia
Dalam masa yang sama, doktor itu mampu menjaga syariat, menunjukkan akhlak islam dan berdakwah secara halus kepada pesakit dan orang di sekelingnya, maka ini --> urusan akhirat
Kesimpulannya, dua perkerjaan mampu dilaksanakan dalam satu masa. Ini yang dinamakan kerja yang mempawa impak kepada kantung pahala.

Perkara ini telah saya terang dalam tajuk
" Syahadah Kehidupan-Adakah aku bakal doktor muslimah". Peringatan juga, sekalipun sibuk , harus jaga kesihatan, makan pada waktunya. Kesihatan itu penting untuk daie tidak mudah lemah.



Berjemaah
Orang yang mempunyai fikrah beragama belum tentu mempunyai fikrah berjemaah, tetapi orang yang mempunyai fikrah berjemaah selalunya mempunyai fikrah berjemaah.



Jemaah itu sepatutnya menyatukan umat Islam bukan menjadikan umat Islam itu berpecah belah. Maka sifat-sifat jemaah yang wajib diikuti perlu diketahui dan bukan hanya dengan taklik semata-mata.

Sifat-sifat Jemaah (ringkasan, huraian lanjut boleh klik disini);


  1. Mengembalikan manusia seluruhnya kepada kefahaman Islam yang betul,
    syumul dan bersih, khususnya kepada orang-orang yang bekerja untuk
    Islam.
  2. Bagi jemaah yang berusaha melaksanakan tuntutan-tuntutan Islam serta
    tanggungjawabnya mestilah meletakkan dalam manhaj mereka ketetapan untuk Negara Islam, sistem Khilafah dan peneguhan agama ini di bumi.
  3. Setakat betulnya kefahaman Islam sesuatu jemaah, dan setakat adanya
    ketetapan di dalam manhaj untuk menegakkan Negara Islam sahaja, belumlah cukup lagi. Tetapi jemaah tersebut mestilah bekerja melaksanakan
    kewajipan itu dengan cara yang betul.
  4. Jemaah yang sebegini mestilah bekerja sedaya upaya di seluruh dunia
    Islam, bukannya setakat di sebuah negara sahaja. Islam dan usaha ke
    arahnya mestilah merangkumi keseluruhan dunia Islam.
  5. Sebagai contoh; jika terdapat dua jemaah yang sama-sama mempunyai empat syarat ini, tetapi salah satu daripadanya mempunyai kematangan,
    pengalaman dan persediaan yang lebih dalam bidang amal Islami, manakala yang satu lagi masih baru dan mentah, maka seseorang itu hendaklah menyertai jemaah yang pertama.

Sungguh saya belum layak untuk menghurai panjang lebar berkenaan jemaah. InsyaALLAH saya masih belajar dan akan terus belajar. Renungkanlah ayat-ayat cinta dari ALLAH untuk mencari redha~NYA:

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar. Mereka itulah orang-orang yang beruntung" Al-Imran ayat 104


"Hai orang-orang yang beriman, bersiap sedialah kamu, dan majulah (ke medan pertempuran) berkelompok-kelompok, atau majulah bersama-sama!"An-Nisa' ayat 71


Agama itu tidak tertegak dengan tulang empat kerat dan akal total dari seorang lelaki sahaja, tetapi agama itu tertegak dengan pertolongan ALLAH dalam jemaah itu sendiri. Pelajarilah rentetan hidup lelaki yang paling layak kita cintai, maka dari situ kita mengetahui yang lelaki mulia itu juga tidak bersendirian dalam perjuangan meninggikan kalimah ALLAH di muka bumi ini. Maka jangan mengatakan kita tidak layak untuk bersama-sama dalam jemaah, kerana itu adalah sunnah.


“Tidak sempurna iman seseorang daripada kamu sehinggalah aku
menjadi lebih dicintai daripada anaknya, ibu bapanya dan manusia sekalian”. (Riwayat Bukhari)

Peliharalah Fardhu Kifayah
Seiring dengan penekanan kepada Fardhu Ain, Fardhu Kifayah jua perlu dititik-berat. Lihatlah saudara-saudara di Palestin, perjuangan mereka dan keengganan mereka menerima tawaran kemuliaan dunia agar mereka meninggalkan tanah Al-Aqsa , menjadikan kita orang yang tidak berdosa...kerana lalainya kita kepada perjuangan membebaskan Palestin.


Makanya pelihara jua Fardhu Kifayahmu, agar dirimu tidak menjadi fitnah kepada orang lain yang membawa Islam. Makanya, laksanakannya dalam syariat yang benar.


Jangan menjadi lantang di medan dakwah, namun lesu di bangku kuliah. Daie yang sejati adalah daie yang menjaga kedua-duanya, bukan semestinya berjaya, tetapi usaha untuk mengapai kejayaan itu lebih dipandang oleh ALLAH, kerana kalah atau menang itu adalah rezeki dari ALLAH.

Sampai disini sahaja buat detik ini...Segala yang dikongsi didalam kanvas cinta ini untuk peringatan kita bersama, lebih-lebihlagi bagi diri saya selalu tersungkur dalam meniti ujian dari~NYA...Jadikan kami ikhlas,Ya ALLAH...



ALLAHU'ALAM




6 Zulkaedah 1431H / 14 Oktober 2010
Alhamdulillah selesai pada 9.11 malam



@>-----------------------------------------Untaian Mawar buat sahabatku


Pesanan buat diri dan sahabat~ Moga-moga kita tidak lesu dalam terus menyampaikan kebenaran Islam dalam apa cara sekalipun, tatkala senang mahupun sibuk:

"Setiap orang yang berusaha meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda,jiwa raga, pena (penulisan), dan lidah (pendakwah)." ~Sayid Abdul 'Ala al-Maududi




Friday, October 1, 2010

Keberkahan Rezeki


Bismillahirahmanirrahim...

SUBHANALLAH, WAL HAMDULILLAH , ALLAHU AKBAR...

Salam semerbak kuntuman setanggi syurga buat pendamba CINTA HAKIKI...

Terlalu lama saya tidak menulis di kanvas cinta ini... Keterbatasan waktu dan idea, dan mungkin juga kerana kelesuan menghalang saya mencoret di ruang ini. Seiring berjalannya waktu, terasa berat beban di pundak, terasa sedikit lelah semasa duduk setelah lama berdiri...adakan tanda-tanda saya dah tua...hehe... insyaALLAH masih berkudarat lagi.

Terlalu ingin rasanya berkongsi cerita mengenai rezeki, kepada sahabat yang sudi singgah. Tentang keberkatan rezeki.

Untuk menghuraikan rezeki itu dari sudut ilmiah, sungguh bukan bidang saya. Ketermampuan hanya pada tazkirah dari sumber yang sedia ada. Saya yakin sahabat boleh google je , insyaALLAH pasti ketemu apa yang sahabat inginkan. Ilmu ada suatu yang sangat penting, tetapi tidak dinafikan jugak pengalaman bukan?. Betapa banyak orang yang berilmu tetapi kecundang dalam beramal [ nasihat ini terutamanya ditujukan utuk ntuk diri sendiri]. Thus, develop your 6th sense to complete what you already have.

6 SENSES

Kalau belajar sains masa sekolah dulu, kita hanya diajar 5 senseskan. Flashback, 5 senses = sight, smell, touch, taste, and hearing.

Saya adalah manusia yang suka meneliti tetapi kurang sedikit berbicara (kecuali dengan sahabiah yang saya sudah terlalu rapat). Kadang-kadang terlalu banyak berbicara tanpa isi, menyebabkan lebih banyak yang salah dari yang benar. Berkatalah benar atau diam sahaja. Makanya, kanvas cinta ini tempat saya menulis panjang-panjang. Menafsir gelagat manusia seharian dengan 6th sense, iaitu common sense. And as a muslim, for sure, the 6th sense should develop in IMAN.

***

Usai bedside teaching dari seorang doktor pakar, saya dan rakan menuju ke klinik outpatient ENT, Sarawak General Hospital. Kali ini giliran kami adalah dengan seorang pakar ENT muslim. Antara dialog perbualan kami :


" Do you learn something?', tanya pakar ENT kepada kami.


" oo..yes." pantas kami berlima menjawab.


" Takut makan gaji buta , nak bagi makan anak isteri." dengan bersahaja dia menjawab.


SubhanALLAH, sangat jarang saya mendengar kalimat seperti itu. Mungkin tidak pernah diungkap oleh mana-mana pakar atau doktor yang pernah mengajar saya. Keberanian lisan untuk mengungkap perkara yang benar memang tidak mudah diamalkan oleh semua. Walaupun apa yang diungkapkannya nampak biasa, ia adalah sesuatu pengajaran buat saya dan rakan-rakan yang berada di situ. InsyaALLAH, dia umpama mengaja kami mendidik 6 sense kami.


Rezeki datang dalm pelbagai bentuk. Sedikit atau banyak, yang utama dari mana sumbernya. Teringat sesuatu hadis tentang rezeki dan keberkahannya.
"Tiada sesuatu yang engkau belanjakan kerana mengharapkan
keredaan ALLAH melainkan engkau akan diberi pahala hinggakan apa yang engkau suapkan ke dalam mulut isteri engkau." [Hadis riwayat Bukhari].

Hatta perkerjaan yang kecil sekalipun, tetapnya perlu untuk menjaga keberkahannya. InsyaALLAH , smoga saya dah sahabat-sahabat mampu mencari keberkahan rezeki dalam kehidupan seharian. Rezeki yang baik pasti menghasilkan makanan yang baik-baik untuk keluarga kita. Makanya dengan makanan yang baik, pasti hati yang baik lebih mudah untuk diasuh. InsyaALLAH, moga dapat melahirkan kembali barisan generasi Ulul Albab yang sangat betah memperjuangkan Islam.

~Apapun, terapkan syahadah kehidupan dalam mencari keredhaan ILLAHI dalam kehidupan dan kerjaya~ Syahadah kehidupan- Adakah aku bakal doktor muslimah?

p/s: terpaksa berhenti di sini. InsyaALLAH akan menghadapi ujian paper dunia (ENT = ear, nose & throat) pada 8 October nie. Mohon doa dari sahabat untuk saya dan rakan-rakan sepengajian.


Blogger template 'Purple Mania' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP