Friday, October 1, 2010

Keberkahan Rezeki


Bismillahirahmanirrahim...

SUBHANALLAH, WAL HAMDULILLAH , ALLAHU AKBAR...

Salam semerbak kuntuman setanggi syurga buat pendamba CINTA HAKIKI...

Terlalu lama saya tidak menulis di kanvas cinta ini... Keterbatasan waktu dan idea, dan mungkin juga kerana kelesuan menghalang saya mencoret di ruang ini. Seiring berjalannya waktu, terasa berat beban di pundak, terasa sedikit lelah semasa duduk setelah lama berdiri...adakan tanda-tanda saya dah tua...hehe... insyaALLAH masih berkudarat lagi.

Terlalu ingin rasanya berkongsi cerita mengenai rezeki, kepada sahabat yang sudi singgah. Tentang keberkatan rezeki.

Untuk menghuraikan rezeki itu dari sudut ilmiah, sungguh bukan bidang saya. Ketermampuan hanya pada tazkirah dari sumber yang sedia ada. Saya yakin sahabat boleh google je , insyaALLAH pasti ketemu apa yang sahabat inginkan. Ilmu ada suatu yang sangat penting, tetapi tidak dinafikan jugak pengalaman bukan?. Betapa banyak orang yang berilmu tetapi kecundang dalam beramal [ nasihat ini terutamanya ditujukan utuk ntuk diri sendiri]. Thus, develop your 6th sense to complete what you already have.

6 SENSES

Kalau belajar sains masa sekolah dulu, kita hanya diajar 5 senseskan. Flashback, 5 senses = sight, smell, touch, taste, and hearing.

Saya adalah manusia yang suka meneliti tetapi kurang sedikit berbicara (kecuali dengan sahabiah yang saya sudah terlalu rapat). Kadang-kadang terlalu banyak berbicara tanpa isi, menyebabkan lebih banyak yang salah dari yang benar. Berkatalah benar atau diam sahaja. Makanya, kanvas cinta ini tempat saya menulis panjang-panjang. Menafsir gelagat manusia seharian dengan 6th sense, iaitu common sense. And as a muslim, for sure, the 6th sense should develop in IMAN.

***

Usai bedside teaching dari seorang doktor pakar, saya dan rakan menuju ke klinik outpatient ENT, Sarawak General Hospital. Kali ini giliran kami adalah dengan seorang pakar ENT muslim. Antara dialog perbualan kami :


" Do you learn something?', tanya pakar ENT kepada kami.


" oo..yes." pantas kami berlima menjawab.


" Takut makan gaji buta , nak bagi makan anak isteri." dengan bersahaja dia menjawab.


SubhanALLAH, sangat jarang saya mendengar kalimat seperti itu. Mungkin tidak pernah diungkap oleh mana-mana pakar atau doktor yang pernah mengajar saya. Keberanian lisan untuk mengungkap perkara yang benar memang tidak mudah diamalkan oleh semua. Walaupun apa yang diungkapkannya nampak biasa, ia adalah sesuatu pengajaran buat saya dan rakan-rakan yang berada di situ. InsyaALLAH, dia umpama mengaja kami mendidik 6 sense kami.


Rezeki datang dalm pelbagai bentuk. Sedikit atau banyak, yang utama dari mana sumbernya. Teringat sesuatu hadis tentang rezeki dan keberkahannya.
"Tiada sesuatu yang engkau belanjakan kerana mengharapkan
keredaan ALLAH melainkan engkau akan diberi pahala hinggakan apa yang engkau suapkan ke dalam mulut isteri engkau." [Hadis riwayat Bukhari].

Hatta perkerjaan yang kecil sekalipun, tetapnya perlu untuk menjaga keberkahannya. InsyaALLAH , smoga saya dah sahabat-sahabat mampu mencari keberkahan rezeki dalam kehidupan seharian. Rezeki yang baik pasti menghasilkan makanan yang baik-baik untuk keluarga kita. Makanya dengan makanan yang baik, pasti hati yang baik lebih mudah untuk diasuh. InsyaALLAH, moga dapat melahirkan kembali barisan generasi Ulul Albab yang sangat betah memperjuangkan Islam.

~Apapun, terapkan syahadah kehidupan dalam mencari keredhaan ILLAHI dalam kehidupan dan kerjaya~ Syahadah kehidupan- Adakah aku bakal doktor muslimah?

p/s: terpaksa berhenti di sini. InsyaALLAH akan menghadapi ujian paper dunia (ENT = ear, nose & throat) pada 8 October nie. Mohon doa dari sahabat untuk saya dan rakan-rakan sepengajian.


0 comments:

Blogger template 'Purple Mania' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP