Wednesday, January 19, 2011

Menyubur tarbiyah dengan mengikhlaskan teguran


Unite for Islam

Bismillahirahmanirahim...

SUBHANALLAH, WAL HAMDULILLAH , ALLAHU AKBAR...

Suasana sejuk di dalam musolla kecil di tingkat 7 hospital itu mengigit kulit yang mulai kering dari basahan wuduk.

Namun saat itu sangat mendamaikan, membawa hati kepada Tuhan. Dan ku mohon ikhlas itu hanya dari~MU. Bersendirian dengan ALLAH, memulih kembali akal dan tubuh yang penat dek hambatan dunia yang kian mengila. Materialisme di kedua-dua mata. Mata zahir dan mata hati.

Terdengar bunyi derapan kaki seseorang melangkah masuk.

"Assalamualaikum warahmatullah...assalamualaikum warahmatullah", tanda selesai solat saya. Sekilas terpandang empunya derapan kaki yang masuk tadi, dia sudah mula solat.


Dia akan keburuan dalam solatnya. Mendesakkan dada saya ketika itu. Bukan kerana saya terlalu sempurna dalam solat, namun tatkala itu, adalah pertemuan kita sebagai hamba dengan sang Khaliq. Husnudzon... sungguh tidak layak untuk saya menilai ibadahnya yang menjadi hak mutlak ALLAH utk menilai. Sungguh tidak layak seorang hamba memandang remeh amalan hamba lain. Saya terus kembali menguatkan fokus untuk meneruskan doa saya.


Namun, tidak dapat tidak, mata saya tidak boleh cuba menipu hati. Kainnya tersingkap dari awal hingga ke akhir solat kerana gerakannya yang agak pantas. Serba-salah saya dibuatnya. Nak buat dek je atau tegur.


Teringat kata-kata seorang sahabat, " cara untuk menyuburkan tarbiyah adalah menegur orang lain". Dan semestinya mengamalikan apa yang telah kita pelajari saat kita membaiah sebagai hamba dan khalifah ALLAH.

"Cik, kain cik tersingkap masa solat tadi".

" urmmm". Dia agak kehairanan dengan teguran itu. Dia terus berlalu. Adakah asing teguran dari saudara yang asing?.

ALLAH, adakah apa yang saya cuba sampaikan itu benar-benar difahaminya. Saya agak termangu lama memikirkannya. Ya ALLAH, ampunilah dosa kami dan jadikan apa yang hamba~Mu lakukan ini adalah atas dasar kasih sayang.

Please, aisyah... Be positive and try to repolish your dakwa' skills.

May ALLAH always be in my side and all of us.

Time to learn and continue to learn for mardhatillah...




15 Safar 1432H / 19 Januari 2011
Alhamdulillah selesai pada 10.10.28 malam

@>----------------------------------------------Untaian mawar buat sahabat
Seseorang itu tidak beriman sehinggalah dia mengasihi terhadap saudaranya seperti mana dia kasih terhadap dirinya sendiri’
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

0 comments:

Blogger template 'Purple Mania' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP