Friday, May 13, 2011

Minggu ini...

Fikir-Fikirkanlah ^_^
Kredit : Nayzak

Bismillahirahmanirahim...

SUBHANALLAH, WAL HAMDULILLAH , ALLAHU AKBAR..

Banyak yang berlaku minggu ini.

Banyak yang membuat saya berfikir.

Hakikat seorang hamba.

Al-Fatihah
Isnin lalu, kami dikejutkan dengan pemergian seorang bekas pelajar Fakulti Perubatan UNIMAS setelah lemas menyelamatkan seorang rakannya.

Ketika mendengar khabar kematiannya, saya terpaku dan kalimah ALLAHU AKBAR beberapa kali meniti di bibir saya untuk menenangkan hati saya.

Seingat saya, saya hanya mengenali Allahyarham Dr Mohd Azri sebagai senior tahun ke-5 semasa saya tahun pertama. Tidak mengenali dia sangat tetapi karakter beliau menyebabakan orang yang mengenalinya mampu menghormatinya.

I am admitted that I am a type of woman who reluctant to call someone with title 'abang' infront even though he is senior from me. Perhaps, some of my friends also like this. But because our respect towards his character, we call him as 'abang azri'. He is a nice person. Hardly to saw he talking badly about others. Indeed in his last breath, he still had a good intention, which was to save his friend from drowning.

Menghadiri majlis pengebumiannya, saya berasa terharu. Ramai yang berbicara mengenai kebaikannya. Saat kematian kita bagaimana? Umur berapa? Detik bila?

" Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, Maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan." (Ali-Imran : 185)


My Junior

"Nur kne repet.. dont worry =)". Satu mesej masuk ke dalam peti inbox saya.

Lama berfikir apa maksudnya repet...take a minute.. Repeat!

Nur yang saya kenal orangnya kuat semangat. Jarang melihat dia menangis sekalipun diuji. Saya menagis dibahu dia adalah. Malunya. ^_^

Alhamdulillah, dia dapat menerima seadanya qada dan qadar yang berlaku dengan berlapang dada. Saya yang menjadi speechless. Saya yang termotivasi.

Kepada semua adik-adik tahun pertama atau mana-mana tahun yang kena repeat year, ini pesanan buat kalian. Moga terus bermujahadah untuk mencari keberkatan ilmu.

Dik, moga apa yang berlaku ini tidak mengoyahkan kepercayaanmu kepada ALLAH. Kerana yang diuji itu berada sangat dekat dengan permerhatian-NYA. Saat ini dia memberi waktu untuk dirimu menilai kembali segala yang telah engkau lakukan. Jangan mengira kebaikan yang engkau taburkan tidak dibalas oleh tuhan. Bukankah kita hamba sentiasa layak untuk diuji. Menangislah jika itu menenangkan jiwamu, dan terus berada di jalan ALLAH. Sesungguhnya DIA lebih mengenalimu dan merancang skrip hidupmu.

Buat renungan bersama ^^,

Orang yang bersyukur akan menghitung nikmat yang ada hingga tidak cukup lafaz Alhamdulillah dan ketaatannya pada membalas nikmat yang ada.

Orang yang kufur akan mengeluh dan kecewa dengan segala yang tiada di tangannya hingga datang pelbagai penyakit jiwa dan agama.

“…Dan sedikit sekali daripada kalangan hamba-Ku yang bersyukur” [Saba' 34: 13]

Mari bersyukur.

Ia rawatan jiwa untuk bahagia.

kredit to : Saifulislam.com


11 Jamadil Akhir 1432H /14 MEI 2011
Alhamdulillah selesai pada 7.54am

0 comments:

Blogger template 'Purple Mania' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP