Monday, September 19, 2011

Tarbiyyah Cinta ALLAH


Bismillahirahmanirahim...

SUBHANALLAH, WAL HAMDULILLAH , ALLAHU AKBAR.



kredit to :edCoustic & muhrizs


Shifwah (sahabat karib) ini ditinggalkan lama menyepi.
Alhamdulillah kala ini hati meronta ingin menjengahnya kembali.
Meskipun shifwah ini hanya lontaran kisah insan biasa, namun saya tidak mampu menukil kata di kala hati terasa masih belum benar-benar sembuh setelah diuji.

Hari ini genap sebulan bonda meninggalkan saya sekeluarga. ALLAH memberi kekuatan untuk saya menerima ujian ini dengan hati lapang sedangkan saya ini anak yang cenggeng. Saat sahabat sahabiah menangis melihat bonda dan diri saya, air mata itu umpama terhapus dari diri saya. Barangkali, telah kering kerana menangis semasa bonda dalam kesakitan. Saya gagahi untuk membantu memandikan bonda. Alhamdulillah, tiada yang mengaibkan pada tubuh bonda. Terfikir mampukah saat kematian saya, jasad saya diizinkan ALLAH menjadi sebersih jasad bonda. Seperti ALLAH meleraikan dosanya setelah kesakitan di tebuk di sana sini saat sakit itu menjengah. SubhanaALLAH, saya menangis dalam hati, bonda pergi pada 20 ramadhan 1432H dan alhamdulillah saat itu masuk fasa ketiga ramadhan. Moga ALLAH membebaskan bonda dari siksaan api neraka. Ya ALLAH , kiranya penjagaanku ke atas bonda tidak pernah sempurna, maka jagalah dia di sana dan damaikanlah dia di taman syurgamu, Ya ALLAH. Saat ini hati membisik saya masih belum sempurna menjadi anak bonda.

Ada sahabat mengatakan saya cukup tabah dengan apa yang berlaku. Mungkin hikmah ujian yang datang menjengah sebelum bonda meninggal. Namun, ingin saya katakan saya sangat lemah, tetapi hanya ALLAH yang mengetahuinya. Saat khalwat itulah saya menangis, namun masih terasa rapuh. Saat ini tiada lagi doa mujarab dari bonda, tiada belaian lagi yang setia mendengar permasalahan saya yang tidak mampu saya kongsikan selain dari bonda.

ALLAH, hamba sedar, ini latihan iman dari-Mu,
ini peringatan buat hamba-MU,
saat mulut betah berbicara mengatakan cinta pada-MU,
mana buktinya, jika redha itu bukan menjadi tuaian setelah ujian.

Cinta itu bukan diratib pada mulut, tetapi juga perlu mampu merantai hati dan mengerah jasad. Dan setiap yang dicintai selain ALLAH itu akan pergi, dan saya akui saya masih di sini kerana penjagaan ALLAH, kerana cinta-Nya kepada saya.

SAKIT
Sejak bonda pergi, saya menguruskan rumah, walaupun hanya tinggal saya dan ayah, namun tetap perlu dibersihkan sebaik bonda menjaganya. Mungkin juga kerana mengelak rasa rindu yang boleh diracuni syaitan, saya agak keterlaluan dalam membersihkan rumah.

5 hari terlantar, episod kedua sakit belakang saya untuk tahun ini datang menjengah lagi. Kali ini tiada kompromi, sakitnya memenatkan kaki apabila duduk terlalu lama. Tidak mampu berdiri tegak. Tidak mampu mengurus rumah. Tidak mampu menadah buku. Demam juga datang sekali bertamu. ALLAH, saat itu saya semakin rapuh, rindu kepada ibu semakin mendesak, sedangkan setelah bonda pergi saya berjanji akan jadi setabah yang mungkin untuk ayah. Saya jarang menangis kerana sakit, tetapi kali ini saya menangis. ALLAH, jangan ditarik nikmat iman yang diberikan kepada hamba-Mu yang lemah ini.

Jika sembuh itu baik buat imanku, maka sembuhkanlah, namun jika sakit itu baik buat imanku, jadikan diri ini hamba yang redha, Ya ALLAH...

dan ALLAH memilih kesembuhan buat saya kala ini...

"ALLAH itu sebagaimana sangkaan hamba-NYA, sentiasalah bersangka baik dalam susah mahupun senang, kerana tatkala itu dirimu terasa dirangkul dengan Cinta-Nya dan dibelai dengan bayu kasih sayangnya."

Syukran , Ya ALLAH... ^_^





21 Syawal 1432H /20 September 2011
Alhamdulillah selesai pada 2.57 am


Blogger template 'Purple Mania' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP