Friday, December 11, 2009

Usrah 11 dec 2009/24 zulhijjah 1430 : Ikhlas itu umpama semut hitam diatas batu hitam dimalam yang kelam

Bismillahirahmanirahim...
Alhamdulillah ALLAH meringankan hati2 kami utk ke usrah pada malam jumaat semalam, 11 dec.Di sini sy titipkn sedikit butir2 perbincangan km moga mampu menjadi peringatan kpd dr km dan yg membacanya nanti...

Selepas Alia membacakan salah satu hadis 40, huda meneruskan dgn taskirahnya..suka dgr huda bg taskirah..santai...tp ingat syg2ku kt kne belajar adab menghormati majlis ilmu...

AKHLAK MULIA 51: JANGAN MENCACI ORANG

Perbuatan mencaci seseorg mrupakan perbuatan yg sgt dikutukdan dibenci ALLAH S.W.T. Apbl seseorg tlibat dgn perbuatan mencaci dan mengutuk org lain, dgn sendirinya mengambarkan keburukan diri mereka sendiri.
Org yg suka mencaci biasanya tidak disukai oleh org lain. Sikap mjauhkn diri drpd pbuatan mencaci org adalah akhlak mulia yg perlu ada ...Cara beramal:

~sentiasa menyedari keaiban diri yg mungkin lbh byk dr org lain
~menyedari yg mencaci tidak mendatangkan faedah, bahkan lebih kpd permusuhan
~faham bhw mencaci org adalah pbuatan tercutuk. Firman ALLAH: "wahai org2 beriman, jgnlah km mperolokkan-olok kaum yg lain krn blh jd mrk yg diolokkn lbh baik drp mrk yg mengolok-olok..."
~menyedari betapa dahsyatnya pembalasan dr ALLAH dan ancaman dr Rasulullah kpd pencaci.Sabda Rasulullah : "Mencaci maki ssorg muslim itu adalah fasik dan memeranginya adalah kufur" (bukhari & muslim)
Insya ALLAH, cubalah utk menyemai amaln diatas , belajar menghormati org, dan org lain akan menghormati kt...

AKHLAK MULIA 33: SENTIASA BERSABAR

Definisi (Imam Ghazali): Sabar adalah menahan diri drpd sgl gangguan dan tahan menderita thadap sesuatu yg tidak disukai. Dan berkait rpt dgn:
  • al~Qanaah - sentiasa mrasa cukup dgn kurniaan ALLAH
  • az~Zuhd - tidak mementingkan masalah dunia
  • Kitmanus Sir - merahsiakan rahsia
  • al~Hilm- lambat marah
  • asy~Syaja'ah - berani
  • al~Iffah - pemaaf
jd aspek yg perlu ada dlm sabar :
~sabar dlm melaksanakan kewajiban
~sabar dlm membela agama, mencari ilmu, mencari rezeki dsbnya
~sabar menghadapi halangan dlm menyebarkan agama dan beramal
~sabar menerima takdir dan ketentuan ALLAH S.W.T dgn hati yg ikhlas

Amalan2 utk memupuk sifat sabar:
~sering mengigatkan diri yg sifat sabar adalah mulia dan kekalkn diri kt dalam sifat itu
~jgn melayan org yg mencabar ke arah yg tidak baik
~jika perlu membalas, biarlah tenang , ringkas dan tidak dipengaruhi oleh emosi dan keadaan
~elakkan drpd mnutrkan kata2 yg tidak sopan ,kasar dan tidak bermaruah
~menunjukkan sifat berhemah tinggi...plg tidak pun profesionalism..
~akuilah ksilapn dan berlapang dada
~ulangi perkataan maaf...(huda ckp, kalau dah 3 kali cukuplah, terpulang kpd org tu lg)
~tgglkn tempat kejadian dgn keadaan yg baik

Kesimpulannya, org yg bersabar akan beroleh kejayaan dlm kehidupan serta dikurniakan ganjaran besar dr ALLAH, beroleh ketenangan , kekuatan dan kedamaian...

ISU SEMASA..erm nie yg sy x pdh ulas sgt nie

Km berbincang mengenai 2o12, berkenaan dgn emel yg memuatkan hadis nabi -->pasal 15 ramadhan yg jatuh pd hari jumaat, dimana kiamat akan mula berlaku..allahualam...insya ALLAH nanti sy try utk mtk dr sahabat yg menyampaikan dan sahabat2 renungkan sendiri sm ada sahih atau tidak hadis ini...skiranya hadis dhoif skalipun sy berharap kt jdkn hari ini umpama hari terakhir sbelum kt bertemu dgn Yang Maha Mengadili...smg iman kt sentiasa dipelihara di kala byk manusia menyarungkan baju dunia dr baju akhirat...

SOAL JAWAB

Alia: mcm mane kte nak ikhlas dlm ibadah?

Atun umair
: ikhlas...hazirah , bgtahu...(ini bermaksud atun dah bgtau hazirah sbelum nie, dia nak hazirah recall balik)

Hazirah: IKHLAS TU UMPAMA SEMUT HITAM DI ATAS BATU HITAM DI MALAM YANG GELAP

Atun umair: ha'ah betul tu...IKHLAS TU UMPAMA SEMUT HITAM DI ATAS BATU HITAM DI MALAM YANG KELAM (satu perkataan je tkr ;) ...wpun kte dah niat nak ikhlas pun, kadang kadang ada je yg membisik perkara x elok...

~allahualam~

suka sgt ayat diatas ...
so, roses for my dear friends...
@
@@@
<@@>
!!V!!
"May ALLAH bless all of you"

3 comments:

atun umair

salam kin..ana suka bc blog syikin. hidup kembali iman, jiwa dan hati ana... syukrn ya ukhtilkarimah...... keep it up!!

Anonymous

salam syikin

SubhanAllah!!

suka akak baca, alhamdulillah moga isitqamah dalam usrah, andai singkat pun tidak mengapa; yg pntg mesti ada kesan dan ilmu yang dipelajari hasil usrah :)
insyaAllah
(k fatin)

digma_88

salam...
trima kasih..hehe..kte buat skdr perkongsian...insya ALLAH nanti kte akan try utk perbaiki penulisan kte...syg ukhti2 ku...

Blogger template 'Purple Mania' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP